A kerékpáros közlekedés alapszabályairól, a kerékpár kötelező tartozékairól és a kerékpárutak használatáról is szó esett pénteken a Varázsvölgyben megrendezett Bringás Délutánon.
A Bringás Délutánra elsősorban (de nem kizárólag) 6 és 14 év közötti gyermekeket (és szüleiket), általános iskolás gyermekcsoportokat vártak a szervezők, az esemény célja ugyanis az volt, hogy a fiatalok játékosan ismerkedhessenek meg a kerékpáros közlekedés alapvetői szabályaival és a kerékpár kötelező tartozékaival. A gyerekek egy hosszabb és egy rövidebb kerékpáros ügyességi pályán gyakorolhattak, emellett balesetmegelőzési foglalkozásokon (kockakirakón, KRESZ kirakón és játékos feladatokon) vehettek részt.
A szervezők és a Nógrád Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság láthatóságot elősegítő kerékpáros eszközöket (például első és hátsó villogókat, prizmákat, karra vagy lábra tehető fényvisszaverő szalagokat) ajándékoztak a fiataloknak.
Az eseményen külön szó esett a kerékpárutakon és a kerékpáros nyomokon történő közlekedés szabályairól, miután a közelmúltban ilyen kerékpáros létesítményekkel is gazdagodott a város térsége. A program apropóját ugyanis elsősorban az adta, hogy elkészült elkészült a Zagyva-völgyi kerékpárút új szakasza Szurdokpüspöki és Pásztó között. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban támogatott kivitelezésben összesen 11 320 méteren létesült kerékpárforgalmi létesítmény, ahol lehetett, ott kerékpárút építéssel, ahol erre nem volt lehetőség, jellemzően kerékpársáv kijelölésével.
Kiemelten fontos a láthatóság
Mielőtt kerékpárral útnak indulunk, tisztában kell lenni azzal, hogy a kerékpár a KRESZ szempontjából jármű, így a közlekedésben való részvételéhez rendelkeznie kell alapvető tartozékokkal és felszerelésekkel. Ezen felül a kerékpárosnak ismernie kell a KRESZ szabályait, és a járműnek, valamint a jármű vezetőjének is közlekedésre alkalmas állapotban kell lennie – hangsúlyozta az esemény kapcsán a Nógrád Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság.
Mint rámutattak: az áruházakban a bicikliket elsősorban sportszerként forgalmazzák, így a kerékpárosoknak kell gondoskodni a kötelező tartozékok meglétének ellenőrzéséről, szükség esetén azok beszerzéséről és felszereléséről a kerékpár közúti forgalomba történő használatát megelőzően.
A biciklinek rendelkeznie kell
- megbízhatóan, stabilan működő kormányberendezéssel,
- száraz és nedves időben egyaránt hatásos, két, egymástól függetlenül működtethető fékkel, amely közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
- fehér, vagy kadmiumsárga színű fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható első lámpával és fehér színű, nem háromszög alakú fényvisszaverővel (prizmával),
- piros színű, legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző hátsó lámpával és egy, vagy két piros színű, nem háromszög alakú hátsó prizmával,
- csengővel,
- legalább kettő darab borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával), legalább az első keréken (amit kiválthat vagy kiegészíthet adott gumiabroncsok esetében a mindkét oldalon megtalálható, fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is).
A fentiek közül az első és a hátsó világítás az egyik legfontosabb kerékpártartozék, mivel világítás nélkül szinte láthatatlan a kerékpáros már sötétedéskor is, ekezet így már szürkületkor ajánlott felkapcsolni. A lámpák elhelyezhetők a kerékpáros ruházatán is, fényük lehet folyamatosan világító, vagy villogó – ismertette a bizottság.
A balesetmegelőzési szakemberek arra is felhívták a figyelmet, hogy lakott területen kívül az úttesten éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között a kerékpárosnak kötelező a fényvisszaverő ruházat viselése! A jobb láthatóság érdekében egyéb esetekben is javasolják a kerékpárral közlekedőknek a fényvisszaverő mellény, illetve ruházat viselését. Végül azt is hozzátették: a biztonságos célbaérés érdekében minden alkalommal mielőtt útnak indulunk, ellenőrizni szükséges a lánc és a gumik állapotát, a kormány és a fékek működését, valamint a kerékpár kötelező tartozékainak meglétét.
A program a Zagyva völgyi kerékpárút építése Bátonyterenye és Pásztó között című, TOP-3.1.1-15-NG1-2016-00004 azonosító számú projekt keretében valósul meg.