December elsejétől Nógrád vármegyében is elindul az új egységes alapellátási ügyeleti rendszer. A részletekről hétfőn Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője beszélt a Salgótarjáni Mentőállomáson tartott sajtótájékoztatón.
Mint felidézte, az elmúlt években, évtizedekben nagyon vegyes kép alakult ki Magyarországon, ami az ügyeleti ellátás megszervezését illeti. Egyes településeken például orvosokkal, míg más helyeken cégekkel kötöttek szerződést az önkormányzatok, emiatt az ellátás színvonala is hullámzó volt, sok helyen pedig negatív tapasztalatokról számoltak be a betegek.
Mindemellett az önkormányzatok számára terhet jelentettek az egyre növekvő költségek is, így számukra is kedvező fordulat volt, amikor az állam úgy döntött, hogy egy egységes, a betegek számára könnyen hozzáférhető rendszert fog megszervezni, mely garantáltan magas színvonalú ellátást képes nyújtani. Elsőként, mintegy másfél évig Hajdú-Bihar vármegyében tesztelték a rendszert, majd az ott szerzett tapasztalatok alapján alakították tovább – fejtette ki.
Győrfi Pál szerint részben azért is az OMSZ kapta feladatul az új rendszer megszervezését, mivel már jócskán volt tapasztalatuk, hiszen évek, évtizedek óta működtettek ügyeletet az ország több pontján, míg mintegy száz helyen ők irányították az ügyeleti tevékenységet. A másfél éves modellprogram arra adott remek lehetőséget, hogy megismerjék, hogyan működik egy egész vármegye egységes rendszere – hangsúlyozta az OMSZ szóvivője.
A rendszert február óta, fokozatosan vezetik be a vármegyékben, az ellátottak száma pedig mára meghaladta a 200 ezret – tette hozzá.
A betegek igényeire alapozva alakították ki az új rendszert
Mint mondta, az egyik legfontosabb tapasztalat az volt, hogy a betegek igényei jól láthatóan két részre oszlanak, így az új ügyeleti rendszert is ehhez viszonyítva alakították ki.
Hétköznaponként 16 és 22 óra között, illetve hétvégén és ünnepnapokon 8 és 14 óra között háziorvosi ügyeletet működtetnek, melyet a betegek Balassagyarmaton, Pásztón, Salgótarjánban és Szécsényben személyesen is felkereshetnek, de hívhatják a 1830-as telefonszámot is. Hétköznap 22 órától másnap 8 óráig, illetve hétvégén és ünnepnapokon 14 órától másnap 8 óráig a sürgősségi ügylethez fordulhatnak a betegek, ez két városban, Balassagyarmaton és Salgótarjánban lesz elérhető személyesen.
Mint mondta, az új rendszer nagy előnye az is, hogy egy szakemberrel beszélhetnek a páciensek, aki a tünetek alapján megtalálja a legjobb megoldást. Az esetek 10-15 szálákánál nincs is szükség azonnali ellátásra, elegendő a telefonos tanácsadás. Győrfi Pál ennek kapcsán hangsúlyozta: a hívást fogadó egészségügyi szakemberek szükség esetén akár szakorvost is be tudnak vonni a tanácsadásba. Amennyiben szükséges, a pácienshez kiküldik az ügyeleti esetkocsit, így az ellátáshoz nem kell bemennie a telephelyek valamelyikére – ismertette.
Győrfi Pál külön beszélt a gyermekek ellátásáról is: elmondása szerint az ügyeletben ellátottak mintegy egyharmada 18 éven aluli személy, ezért sem mindegy, számukra milyen lehetőségeket biztosít az új rendszer. Mint kiemelte, a telephelyek vegyes ügyeletként működnek, így bármelyikre be lehet vinni a gyermekeket, míg a központi gyermekügyelet továbbra is Salgótarjánban lesz.
Az OMSZ szóvivője arról is beszélt: a betegek több mint 95 százaléka enyhe tünetekkel fordult az ügyelethez, súlyos esetekhez jellemzően azonnal mentőautót küldenek. Ezt azért is tartotta fontosnak kiemelni, hogy megnyugtassák a háziorvosokat: ugyanazt kell tenniük az ügyeleti ellátás során, mint háziorvosi praxisukban. Sőt, a tapasztalatok szerint ügyelet során még kevesebb súlyos esettel találkoznak, mint rendelési időben – fejtette ki.
Jó osztályzatot adtak a betegek
Győrfi Pál végezetül arról is beszámolt, milyenek a visszajelzések ez idáig a betegek részéről. Mint ismertette, a betegelégedettséget egy 1-től 5-ig tartó skálán mérik, a pácienseket pedig az ügyelet elérhetőségéről, az ellátás minőségéről, valamint arról is kérdezik, megfelelő tájékoztatást kaptak-e. Az osztályzatokat összesítették, átlaguk pedig 4,2-4,3 között mozog, mely nemzetközi viszonylatban is kiugróan magas értéknek számít – hangsúlyozta.
Az OMSZ szóvivője aláhúzta: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a Nógrád vármegyei betegek is elégedettek legyenek az új alapellátási ügyeleti rendszer működésével. Ezt folyamatosan mérni fogják, amennyiben pedig szükséges, változtatnak majd a rendszeren – tette hozzá.
Határok nélküli ellátás
Győrfi Pál kérdésünkre elmondta: az új rendszer másik nagy előnye – mely az OMSZ egységes működésének köszönhető -, hogy nincsenek járási vagy vármegyehatárok. Korábban előfordulhatott, hogy egy településhez jóval közelebb is rendelkezésre állt egy ügyeletes orvosi kocsi, ám mivel másik járásban vagy vármegyében volt, nem láthatta el a beteget.
Határok nélküli ellátás
Győrfi Pál kérdésünkre elmondta: az új rendszer másik nagy előnye – mely az OMSZ egységes működésének köszönhető -, hogy nincsenek járási vagy vármegyehatárok. Korábban előfordulhatott, hogy egy településhez jóval közelebb is rendelkezésre állt egy ügyeletes orvosi kocsi, ám mivel másik járásban vagy vármegyében volt, nem láthatta el a beteget.
Az új ellátásban ilyen akadály nem lesz, így például a Heves vármegyei telephelyekhez közelebb eső kelet-nógrádi településekre akár onnan is érkezhet az ügyeleti kocsi, de Nyugat-Nógrád vonatkozásában igaz lesz ez Pest vármegyére is, ahol 2024 februárjában vezetik be az új rendszert. Ezzel párhuzamosan a betegeknek sem kell a saját lakhelyükhöz tartozó telephelyre menniük, az ország bármely pontján ellátják őket – magyarázta a szóvivő.