Jelentős változáson esik át a tarifarendszer a helyközi közlekedésben – erről Lázár János építési és közlekedési miniszter beszélt kedden, a Debrecenben tartott sajtótájékoztatón.
A tárcavezető ismertetése szerint március elsejétől már csak vármegye- és országbérletet lehet kapni, a többi bérletet kivezetik. Új díjtermékként jelenik meg a vármegye 24, illetve a Magyarország 24 – előbbivel egy adott vármegyében, utóbbival országszerte lehet majd korlátlanul közlekedni egy napon át a MÁV és a Volánbusz összes járatán.
Az ingyenes utazás korhatárát gyermekeknél 6 évről 14 évre emelik, a 65 év felettiek továbbra is díjmentesen vehetik igénybe a helyközi és távolsági közlekedést. A tervezet szerint a 14 és 25 év közöttiek a jegyárból 50 százalékos kedvezményt kapnak, míg azok számára, akik ez idáig 90 százalékos kedvezménnyel utaztak, ingyenessé teszik a tömegközlekedést. Utóbbiak közé tartoznak például a tartós betegek, a fogyatékkal élők, a speciális nevelési igényűek és a nagycsaládosok is. A 65 év alatti, utazási igazolvánnyal rendelkező nyugdíjasok jogosultak lesznek a kedvezményes ország- és vármegyebérletre – sorolta Lázár János.
A közszolgálatban – így például az egészségügyben, oktatásban – dolgozók ez idáig évi 12 alkalommal utazhattak fél áron, amennyiben bemutatták az erről szóló igazolványukat. Március elsejétől a tervek szerint a pecsételős igazolvány megszűnik: amennyiben az érintett munkakörökben dolgozók regisztrálnak, egész évben, korlátlanul vehetik igénybe az 50 százalékos kedvezményt.
Lázár János arról is beszélt: az őszi hónapoktól elérhető lesz a bankkártyás fizetés az összes sárga buszon. Ezt követően a készpénzes vásárlásért plusz 200 forintot számolnak majd fel, vagyis aki így fizet, annak a legolcsóbb teljes árú jegy is 600 forintba fog kerülni.
Ahogy arról a nemrégiben beszámoltunk, Nógrád vármegyében 2023 végéig több mint 53 ezer vármegyebérletet adtak el, ezek közül csaknem 21 ezer volt kedvezményes, diákok által használt bérlet. Országszerte már több mint 4 millió bérletet értékesítettek, így minden 10 eladott bérletből 9 ország- vagy vármegyebérlet volt – Lázár János részben ezzel is magyarázta a tarifarendszer átalakítását.
Az utasok nagy részének kedvező lesz a változás
A Lázár János által bejelentett változások a legtöbb utas számára kedvezőek lesznek, vizsgáljuk meg azonban, milyen esetben járhatnak jól az utasok, illetve mikor jelenthet plusz kiadást az új tarifarendszer.
Az új, vármegye 24 nevű napijegy a tárcavezető ismertetése szerint 999 forintba fog kerülni, így a buszjáratok esetében elmondható, hogy minden, egy adott vármegyén belül történő, 50 kilométer feletti utazásnál már megéri ezt kérni azoknak, akik teljes árú jegyet vásárolnak – utóbbi távolság felett ugyanis már 1120 forintot kell fizetni.
Érdemes a vármegye 24 jegyet választani többek között egy Balassagyarmat – Szécsény, Salgótarján – Pásztó, Salgótarján – Szécsény oda-vissza út esetében is, míg például Salgótarjánból Balassagyarmatra majdnem feleannyiba fog kerülni egy retúr út. A legolcsóbb, 10 kilométerig érvényes teljes árú jegy jelenleg 400 forintba kerül, így, ha valaki legalább három alkalommal buszra száll egy napon, egy vármegyén belül, annak is megéri inkább vármegye 24 jegyet váltania.
A Magyarország 24 nevű, az ország teljes területére érvényes napijegy 4999 forintba kerül majd, így ez a hosszabb, 120 kilométer feletti, egy napon belüli retúr utazások esetén lesz jutányos. Ez azt jelenti például, hogy aki Salgótarjánból az M3-as autópályán közlekedő járattal megy egynapos kirándulásra Budapestre, annak nem éri meg országos napijegyet venni, a teljes árú jegy ugyanis oda-vissza 4400 forintba kerül.
Arról még nem tudni, hogy a Magyarország 24 napijeggyel rendelkezőknek meg kell-e váltaniuk a távolsági kiegészítő jegyet, ám a Salgótarján – Budapest viszonylaton érvényes, 175 forintos árral számítva is csak 4750 forint az utazás teljes költsége. Más a helyzet a Salgótarjánból a fővárosba Balassagyarmaton keresztül közlekedő, Újpest – Városkapu végállomású járatoknál, ezeknél ugyanis az oda-vissza utazás összköltsége 5040 forint – igaz, ez csak minimálisan haladja meg a napijegy 4999 forintos árát.
Szűkebb régiónkon belül (is) közülük a legtöbben vélhetőleg valamely város és szomszédos település között ingáznak. Példaként említhetők öt kilométer alatti utazásra a Karancsalja, újtelep – Salgótarján, autóbusz-állomás; a Rimóc, külső – Szécsény, autóbusz-állomás; a Patvarc, újtelep – Balassagyarmat, autóbusz-állomás vagy a Pásztó, Fő út 30. – Tar Szondi György út 14. viszonylatok.