Telefonos és online csalókra figyelmezteti a lakosságot a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság.
Mint azt közleményükben írták, az utóbbi időben előfordult, hogy csalók telefonon keresztül, a sértett bizalmába férkőzve megszerezték a bankkártya vagy személyes adatait, és a számlájáról pénzt emeltek le. A hívó fél jellemzően banki alkalmazottnak adja ki magát, majd arról tájékoztatja a hívott felet, hogy csalás történt a bankkártyával, ezért fontos egyeztetni a személyes és kártya adatokat.
Az érintettek sokszor elhiszik a telefonálónak, hogy a bankjuk ügyintézője, hiszen a pénzüket féltve nem gondolják végig, hogy az adatok a bankok részére elérhetőek. Még az is előfordul, hogy megadják a bankkártya hátoldalán található, úgynevezett CVC kódot is, amelyet soha, semmilyen szolgáltató nem kér – hangsúlyozta a rendőrség. A másik módszer, amikor megtévesztő e-mailekben arra kérik az ügyfelet, hogy telepítsen egy programot, amelyen keresztül a csalók minden személyes és bankkártya adatot meg tudnak szerezni.
A rendőrség arra kért mindenkit, sose adja meg bankkártya vagy online banki adatait és ne küldjön másolatot okmányairól! A banknak elég a név, születési hely és idő, esetleg lakcím, a beazonosításhoz sem a bankszámlaszámra, sem pedig a bankkártyaszám megadására nincs szükség – hangsúlyozták. Külön kiemelték, hogy a kártya hátoldalán lévő, három számjegyű CVC kódot, a PIN kódot, illetve a netbankos belépési adatok soha, semmilyen formában sem szabad megosztani.
E-mail üzenetek esetében fontos megbizonyosodni róla, hogy valóban az-e a feladó, akinek állítja magát, nem megbízható forrásból származó linkre pedig nem szabad rákattintani. Ajánlott az is, hogy legyen a számítógépeken és mobiltelefonokon az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program – tették hozzá.
Amennyiben valaki mégis bűncselekmény áldozata lett, haladéktalanul értesítse a rendőrséget vagy tegyen bejelentést a 112-es ingyenes segélyhívószámon! A témában további hasznos tanácsokat a kiberpajzs.hu honlapon találhatnak.